
Bij GGZ Rivierduinen bieden we een niet-academische opleiding tot psychiater, met stages op diverse locaties in Leiden, Oegstgeest, Gouda, Leidschendam, Zoetermeer en Voorhout. We leiden je op in samenwerking met het LUMC en Parnassia binnen het Consortium Zuid-Holland Noord (CZHN).
Specialisatie tot psychiater
GGZ Rivierduinen verzorgt een niet-academische GGZ-opleiding tot psychiater met verschillende stages op diverse locaties binnen heel GGZ Rivierduinen. We hebben opleidingsplaatsen in Leiden, Oegstgeest, Gouda, Leidschendam, Zoetermeer en Voorhout.
Voor de opleiding tot psychiater werken wij in het consortium Zuid-Holland Noord (CZHN) samen met het LUMC en Parnassia. Samen organiseren wij het cursorisch onderwijs in Den Haag, Leiden of Gouda volgens het NVvP-curriculum (psychiatrieonderwijs). Wanneer je de opleiding bij ons volgt geldt, dat er bovendien wekelijks lokaal onderwijs wordt gegeven over psychiatrie en over somatiek.
Ook indien je elders een opleiding tot psychiater volgt, ben je van harte welkom bij ons voor één of meerdere stages.
De totale duur van de opleiding bedraagt 4,5 jaar. Tijdens je opleiding zal je verschillende stages lopen. Deze stages duren zes maanden tot een jaar. In de nieuwe opleidingsstructuur (geldend per juli 2020)staan ‘levensfase-gericht opleiden’ en ‘het behalen van ‘entrustable professional activities’ (EPAs) centraal. Dat betekent dat je in die 4,5 jaar minstens een half jaar volwassenenpsychiatrie, een half jaar ouderenpsychiatrie en een half jaar kinder- en jeugdpsychiatrie doet (3 profielen op basis van leeftijd). Ook is een half jaar ziekenhuispsychiatrie een vaste stage.
Deze en je andere stages moeten je de ruimte en de inhoud bieden om je EPAs te kunnen behalen. Er zijn 10 professionele activiteiten beschreven, die je afgetekend moet krijgen door de opleiders. Een voorbeeld is: beoordeling suïcidaliteit (EPA 7).
Opbouw opleiding
In het eerste deel van je opleiding volg je meestal een kliniekstage, een polikliniekstage en een stage bij de crisisdienst. Dat kan in verschillende leeftijdsprofielen zijn.
Later in je opleiding kies je stages die je gaan vormen in een bepaald profiel. Dat zijn nu de leeftijdsprofielen (volwassenen, ouderen, kinderen en jeugdigen). Er is overigens ruimte die profilering “scherp” aan te brengen, of meer allround te blijven, en uiteraard kun je ook bovengemiddeld ervaring opdoen in specifieke gebieden, zoals psychotherapie of psychiatrie bij specifieke patiëntengroepen.
Tijdens je opleiding, startend in je polikliniekstage, bekwaam je jezelf in psychotherapeutische vaardigheden, en wel in verschillende psychotherapie-richtingen. De opleider stelt in samenspraak met jou het opleidingsschema vast.
Psychotherapie supervisies
Op al onze locaties zijn supervisors voor CGT beschikbaar. Supervisie over andere psychotherapievormen zijn ook mogelijk: schematherapie, systeemtherapie, NET, EMDR, DGT en MBT.
Mw. L. van Mill, verzorgt de supervisies voor de psychoanalytische psychotherapie, in groepjes van ongeveer 3 AIOS. Dit doet zij op maandag voorafgaand aan het onderwijs. Zij is een externe supervisor.
Onderwijsactiviteiten
• Wekelijks consortiumonderwijs in Leiden of Den Haag, binnen het CZHN. • Lokaal onderwijs met lezingen, casusbesprekingen en referaten. • Wekelijkse (online) lunchreferaten op diverse locaties. • Maandelijkse Jelgersma-lezing, georganiseerd met het LUMC. • Regelmatig farmacotherapie-overleg met apothekers en externe sprekers. • Jaarlijkse wetenschapsmiddag met bijdragen van Rivierduinen en het LUMC.
Leertherapie
Leertherapie richt zich op je kracht en kwetsbaarheden die je primair in je werk ervaart, maar omdat het over jou gaat kan het in je leertherapie ook gaan over ervaringen buiten je werk. Het doel van leertherapie is het stimuleren van bewustwording, waarbij je het inzicht in jezelf vergroot, om zo beter te kunnen functioneren binnen je (toekomstige) werk.
Voor je opleiding volg je 50 sessies bij een externe leertherapeut. Voordat je hiermee start, bespreek je jouw keuze van leertherapeut met je opleider. Er is een document gemaakt waarin leertherapeuten zich voorstellen, zodat je geholpen wordt een keuze te maken.
Profileringsstages A-opleiding GGZ Rivierduinen
Hieronder volgt een overzicht van de verschillende profielstages (keuze) die je bij ons kunt volgen:
Centrum Eetstoornissen Ursula (CEU) in Leiden;
Kliniek Intensieve Zorg (KIZ) voor behandeling van therapieresistente en anderszins complexe patiënten (doorgaans EPA patiënten) in Oegstgeest;
Polistages volwassenen in Leiden, Voorhout en Gouda, met verdieping in een expertisegebied, zoals dialectische gedragstherapie (DGT), mentalisation based therapy (MBT), bipolaire stoornissen of persoonlijkheidsstoornissen;
Psychiatrie bij psychiatrische patiënten met een verstandelijke beperking bij centrum Kristal in Leiden en Leidschendam;
Psychiatrie voor doven en slechthorenden bij de GGMD te Zoetermeer;
FACT/Wijkteam-stages in Gouda, Leiden of Voorhout;
Neuropsychiatrie (niet-aangeboren hersenletsel) in Oegstgeest;
Ouderenpsychiatrie, kliniek en polikliniek in Leiden en Voorhout.
Opleider, opleidingscommissie en CPZHN
Jan Bogers is sinds september 2008 hoofdopleider psychiatrie van GGZ Rivierduinen. Daarvoor was hij enige jaren plaatsvervangend opleider. Naast het opleiderschap werkt Jan Bogers als manager behandelzaken op de Kliniek Intensieve Zorg te Oegstgeest, waar patiënten met gecompliceerde psychiatrische problematiek (gecompliceerd door gedragsstoornissen, comorbiditeit als alcohol- en drugsverslaving, comorbide persoonlijkheids-problematiek en therapieresistentie) worden behandeld. Jan Bogers heeft zich gespecialiseerd in de behandeling van psychotische stoornissen, in het bijzonder met betrekking tot psychofarmaca, bejegening en behandelmilieu. Hij heeft diverse Nederlandstalige en Engelstalige publicaties geschreven en refereert en doceert regelmatig over betreffende onderwerpen.
Sebastiaan van Denderen is sinds 2020 opleider voor de profilering ouderen. Hij participeert in de ontwikkeling van het landelijke onderwijs in de ouderenpsychiatrie en is bestuurslid van de afdeling ouderenpsychiatrie van de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie. Naast zijn activiteiten voor de opleiding is hij psychiater van de ouderen-opnamekliniek, gevestigd in Voorhout.
Maykel Michiels is sinds 2022 stagecoördinator van de stage spoedeisende psychiatrie (ambulant crisisdienst en intensive home treatment (IHT)) en werkt daarnaast bij de functie acute psychiatrie, bij de crisisdienst. Maykel Michiels heeft een speciale belangstelling voor onderwijs en is in die zin breder actief, ook voor de functie acute psychiatrie van Rivierduinen.
Frank Huismans is sinds 2014 opleider voor de profilering volwassenen in de Leidse regio. Daarvoor was hij samen met Bert Luteijn opleider sociale psychiatrie. Zijn belangstellingsgebieden zijn acute psychiatrie, persoonlijkheidsproblematiek en juridische aspecten. Frank Huismans is supervisor voor de profielstage poliklinische psychiatrie met focus op persoonlijkheidsstoornissen. Naast deze opleidingsactiviteiten werkt hij op de polikliniek in Leiden en is hij Regio Geneesheer Directeur voor het centrum Autisme, Kristal, Eetstoornissen, Kind en jeugd en voor de klinieken op het terrein van Oegstgeest.
Organisatorisch
In verschillende besprekingen staat de ontwikkeling van de psychiater-opleiding centraal. De AIOS zelf bespreken met een eigen agenda hoogfrequent verschillende onderwerpen, die gaan over knelpunten, oplossingen en ontwikkeling van de kwaliteit van de opleiding. De AIOS bespreken dat in een gezamenlijk overleg met de opleider, en de AIOS-vertegenwoordigers hebben daarnaast een apart overleg met de opleider. Alle AIOS, de opleiders, de supervisoren, de mentoren en de managers komen 4x per jaar bijeen in het opleidingsoverleg, zodat direct adresseren van problemen op de plaatsen waar de stages gelopen worden geborgd is. De opleider sluit een paar keer per jaar aan bij het directeurenoverleg. De centrale opleidingscommissie (COC) komt een paar keer per jaar bijeen. Daar bespreken de AIOS-vertegenwoordigers met de Raad van Bestuur (RVB) en de opleiders de voortgang en de problemen waar de RVB bij betrokken moet zijn. De bespreekstructuur houdt de aandacht gericht op signaleren, verbeteren en evalueren.

